3 Mart 2021 Çarşamba

SCAMPER NEDİR?

 


SCAMPER TEKNİĞİ

Scamper; bir dizi sorudan oluşan yönlendirilmiş beyin fırtınası tekniğidir. Amaç, üzerinde çalışılan durum ile ilgili öğrencilere sıra dışı sorular sorarak onlara farklı ve eleştirel düşünme, olaya farklı bakış açıları ile yaklaşma, hayal kurma ve düşüncelerini ifade etme becerileri kazandırmaktır.

 

 SCAMPER kelimesi, birbirinden farklı yedi soru kalıbını yansıtan yedi adet İngilizce kelimenin ilk harfinin birleşimini yansıtır:

  • SUBSİTUTE : ‘S’ Yerini değiştirme - Başka bir şeyle değiştirmek
  • COMBİNE    : ‘B’ Birleştirmek
  • ADAPT         : ‘A’  Adapte etmek, uyarlamak
  • MODIFY       : ‘M’  Modifiye etmek
  • PUT OTHER USES : ‘P’ Başka amaçlarla kullanmak
  • ELIMINATE : ‘E’ Yok etmek, çıkarmak
  • REVERSE     : ‘R’ Tersine çevirmek

Çalışmada üzerinde çalışılacak olgu seçilir. Bu; bir eşya, nesne, öykü, şiir hatta matematik problemi olabilir. Olgu ile ilgili önceden hazırlanmış SCAMPER soruları öğrencilere yöneltilerek, öğrencilerin cevaplamaları istenir.    Öğrencilerin verdikleri cevaplar grup içerisinde tartışılabilir, en iyi cevap seçilebilir, tüm verilen cevaplardan üzerinde çalışılan olgu yeniden düzenlenebilir.

Projemizde scamper tekniği, proje ortağı öğretmenlerin ortak olarak belirlediği bir okuma parçası üzerinde uygulanmıştır. Okuma parçasının üzerinde, gerçekleştirilen öğretmen çalıştayında çalışılmış, öğrencilere okuma parçasıyla beraber işlenecek scamper soruları aşağıdaki gibi belirlenmiştir:

1. Yer Değiştirme:

Hikayedeki böceklerle filler yer değiştirse, koro fillerden oluşsa koroyu böcekler sustursa  hikaye nasıl olurdu?

2. Birleştirme :

Sen ormandaki hayvanlardan bir koro kuracak olsan nasıl bir koro kurardın? Hangi hayvanları bir araya getirirdin ?

3. Adapte Et – Uyarla:

Hikayede fil hortumu ile tüm böcekleri toplayıp, daha sonra dışarı püskürtüyor. Bu şekilde çalışan bir alet tasarlasan nerede kullanabilirsin? Bu alet ne işe yarar?

4. Modifiye Et:

Koronun ismini değiştirecek olsan, ne koyardın?

Hikayede beğenmediğin bir bölüm var mı? Bu bölümü nasıl değiştirmek istersin?

5. Başka Amaçlarla Kullanma :

Hikayeden çıkardığınız ders nedir?

6. Elimine Et :

Filin hortumu olmasaydı, böcekleri nasıl susturabilirdi?

7. Tersine Çevir :

Hikaye sondan başlayacak olsaydı, son cümle hikayenin başlangıç cümlesi olsaydı nasıl bir hikaye ortaya çıkardı?

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder