SORULAR |
ÖN
TEST |
SON
TEST |
2.Yaş aralığı |
8 -11 |
6-11 |
3.Cinsiyet |
36 erkek – 41 kız |
46 kız-56 erkek |
4. Fikirlerimi ya da ürettiklerimi anlatmak için bir sunum
hazırlayabilirim. |
%65 |
%77,9 |
Bana sıra dışı gelen fikirlere saygı duyarım. |
%80 |
%79,8 |
Fikirlerimi başkalarına söylemekten çekinmem, utanmam. |
%70 |
%74 |
Bulduğum fikirleri, çözüme daha uygun hale getirebilmek için
zenginleştirebilirim. |
%83 |
%77,9 |
Bir konuda elde ettiğim bilgileri topluluk karşısında sunabilirim. |
%62,4 |
%73,1 |
Bulduğum çözüm yolları genellikle orjinaldir, kimsenin aklına gelmez. |
%50,7 |
%52,9 |
Daha öne karşılaşmadığım yeni bir durum karşısında çözüme dair birden
fazla fikir üretebilirim. |
%67,6 |
%72,2 |
Daha önce karşılaşmadığım yeni bir durum karşısında olaya farklı
bakış açıları ile yaklaşabilirim. |
%58,5 |
%69,2 |
Daha önce karşılaşmadığım yeni bir durum ile karşılaştığımda
paniklemem, çözebileceğime inanırım. |
%66.3 |
%69,3 |
Projenin bana yeni ufuklar açacağını / açtığını düşünüyorum. |
%92,2 |
%92,3 |
Düşünüyorum Üretiyorum Fikirlerimi Paylaşıyorum e-Twinning projesi, projeye katılan öğrencilerin farklı ve esnek
düşünme şeklini onlara benimsetmek, karşılaştıkları problem durumlarına
soğukkanlılıkla yaklaşıp özgün çözümler üretebilmelerine ve ürettikleri
çözümleri duruma daha uygun hale getirebilmelerine yardımcı olacak düşünme
becerilerini geliştirerek onlarda yaratıcı düşünme becerilerini geliştirmek;
aynı zamanda sunum yapabilme, topluluk önünde konuşabilme, fikirlerini
korkmadan söyleyebilme gibi yetilerini desteklemek amacıyla gerçekleştirilmiş
bir projedir. Proje süresince müfredat kazanımları yaratıcı düşünme becerisinin
gelişimini destekleyen yöntem ve tekniklerle işlenmiş, öğrencilerin yaratıcı
düşünme becerilerinin gelişimi desteklenmeye çalışılmıştır. Bu bağlamda; yapılan etkinliklerin öğrencilerin yaratıcı
düşünme becerilerine etkisinin ölçülmesi için ön test- son test yöntemi
uygulanmıştır. Ankette öğrencilerimizin cevaplaması için 13 soru sorulmuştur.
Cevaplamaları için derecelendirme ölçeği kullanılmıştır. 1 puan ‘hiçbir zaman’
ifadesine karşılık gelirken; 5 puan ‘ her zaman ifadesine karşılık
gelmektedir. Anket cevaplarında 4 ve 5
puanlar olumlu yanıt olarak kabul edilmiş ve öğrencinin o davranışı kazanmış
olduğu olarak kabul edilmiştir.
Hazırlanan ön test proje etkinlikleri başlamadan önce, 8 – 11 yaş aralığındaki toplam 77 ( 36 erkek – 41 kız) öğrencimiz tarafından
cevaplanmıştır. Son testte ise yaşları 6
ile 11 yaş arasında değişen 104 ( 46’sı kız, 58’i erkek ) öğrencimiz anket
sorularına yanıt vermiştir. Yaş grupları arasındaki değişiklik, proje sürecinde
proje ortaklarımızdan 3 tanesinin değişip, yeni ortaklarımızın projeye dahil
olmasından kaynaklanmaktadır.
Projemiz kapsamında yapılan ön test-son test değerlendirme
tablosuna bakıldığında projenin genel olarak amacına ulaşmış olduğu
söylenebilmektedir.
Anketin ilk 3 maddesi, öğrencilerin okul, cinsiyet ve
yaşlarına ait sorulardan oluşmakta olup, ilgili bilgiler yukarıdaki paragrafta
verilmiştir.
Anketin 4. Maddesinde yer alan ‘Fikirlerimi ya da ürettiklerimi anlatmak
için bir sunum hazırlayabilirim.’ İfadesine
ön testte öğrencilerimizin % 65’i bu beceriye sahip olduklarını
söylemişken; son testte öğrencilerimizin % 77,9’u bu beceriye sahip olduklarını
düşündüklerini ifade etmişlerdir. Ön test ile son test arasındaki yükseliş,
öğrencilerimize proje kapsamında yaptıkları çalışmaları sunmaları için
öğrettiğimiz web2.00 araçlarının, sunum çalışmalarının ve yapılan sunumların
öğrencilerimizde bu becerinin gelişmesine destek olduğunu göstermektedir.
Anketin 5. Maddesinde yer alan ‘ Bana sıra dışı gelen
fikirlere saygı duyarım.’ İfadesine ön testte öğrencilerimizin %80’i olumlu
yanıt vermiş iken, son testte ise öğrencilerimizin % 79,8’i olumlu yanıt
vermiştir. Sonuçları karşılaştırdığımızda, ön test ve son test süreci arasında
öğrencilerimizin bu konudaki fikirleri arasında anlamlı bir farklılık olmadığı
görülmektedir.
Anketin 6. Maddesinde yer alan ‘Fikirlerimi başkalarına
söylemekten çekinmem, utanmam.’ İfadesine ön testte öğrencilerimizin %70’i
olumlu yanıt vermiş iken, son testte ise öğrencilerimizin %74’ünün olumlu yanıt verdiği; proje
sürecindeki etkinliklerimiz süresince yaratıcı sınıf ortamı oluşturma
çabalarımızın öğrencilerimiz üzerinde etkili olduğu söylenebilmektedir.
Anketin 7. Maddesinde yer alan ‘Bulduğum yeni fikirleri,
çözüme daha uygun hale getirebilmek için zenginleştirebilirim.’ İfadesine ön
testte öğrencilerimizin %83’ü olumlu yanıt vermişken, son testte
öğrencilerimizin %77,9’u olumlu yanıt vermiştir. Bu maddede ön test ve son test
puanı arasında anlamlı sayılabilecek bir düşüş olduğu görülmektedir. Bunun
nedeninin proje süresince yapılan ‘zenginleştirme’ çalışmasının öğrenciler
tarafından tam olarak anlaşılamaması, anket maddesini anlamakta zorlandıkları
olduğu düşünülmektedir.
Anketin 8. Maddesinde yer alan ‘ Elde ettiğim bilgileri bir
topluluk karşısında rahatça sunabilirim.’ İfadesine ön testte öğrencilerimizin
% 62,4’ü olumlu yanıt vermiş iken, son testte öğrencilerimizin % 73,1’i olumlu
yanıt vermiştir. Ön ve son test arasında görülen anlamlı farklılık, proje
süreci kapsamında yapılan sunum yapma çalışmalarının öğrencilerde bu konuda
özgüven geliştirmelerine yardımcı olduğunu göstermektedir.
Anketin 9. Maddesinde yer alan ‘Bulduğum çözüm yolları
genellikle orjinaldir, kimsenin aklına gelmez.’ İfadesine ön testte
öğrencilerimizin %50, 7’sinin olumlu
cevap verdiği görülürken, son testte ise % 52,9’unun olumlu yanıt verdiği görülmektedir.
Ön test ve son test arasında anlamlı sayılabilecek bir artış olduğu görülmekle
beraber, proje sonrası yapılacak çalışmalarda öğrencilerin orijinal fikirler
üretebilmesi için yapılan etkinliklere devam edilerek, öğrencilerde bu
becerinin gelişiminin desteklenmeye devam edilmesi önerilmektedir.
Anketin 10.Maddesinde yer alan ‘Daha önce karşılaşmadığım,
yeni bir durum ile karşılaştığımda çözüme dair birden fazla fikir
üretebilirim.’ ifadesine ön testte öğrencilerimizin % 67,6’sı olumlu cevap vermişken;
son testte ise %72,2’si olumlu yanıt vermiştir. Buna göre proje kapsamında
üzerinde çalışılan yaratıcı düşünmenin boyutlarından olan akıcılık becerisinin
( bir problem durumu hakkına birden
fazla fikir üretme) öğrencilerimizde gelişmesine destek olduğu söylenebilir.
Anketin 11. Maddesinde yer alan ‘Yeni bir durum ile
karşılaştığımda olaylara farklı bakış açıları ile yaklaşabilirim.’
İfadesine ön testte öğrencilerimizin
%58,5’i olumlu yanıt vermişken; son testte ise % 69,2’si olumlu yanıt
vermiştir. İki puan arasında görülen anlamlı farklılık proje kapsamında
üzerinde çalışılan yaratıcı düşünmenin boyutlarından olan esneklik becerisinin
( olaya, duruma farklı bakış açıları ile yaklaşma) öğrencilerin esnek düşünme becerisine katkı
sağladığını göstermektedir.
Anketin 12. Maddesinde yer alan ‘ Daha önce karşılaşmadığım
bir durumla karşılaştığımda paniklemem, çözebileceğime inanırım.’
İfadesine ön testte öğrencilerimizin
%66,3’ünün olumlu yanıt verdiği görülürken, son testte ise % 69,3’ünün olumlu
yanıt verdiği görülmektedir. Ön ve son testler arasında görülen artış, proje
kapsamında yapılan çalışmaların öğrencilerin bu bağlamdaki gelişimlerine destek
olduğunu göstermektedir.
Anketin 13. Maddesinde yer alan ‘Bu projenin sana yeni
ufuklar açacağını / açtığını düşünüyor musun?’ sorusuna ön testte öğrencilerimizin %92,2’sinin, son
testte ise %92,3’ünün olumlu yanıt verdiği görülmektedir. Bu durum öğrencilerin
proje öncesinde projeden beklentileri ile proje sürecinin uyumlu olduğunun,
öğrencilerin proje sürecinden verim aldığının göstergesidir.
Proje süreci öğrenci
değerlendirmelerine genel olarak baktığımızda, sürecin öğrencilerin sunum
hazırlama, sunum yapma ve yaratıcı düşünme becerilerinin gelişimine olumlu
anlamda katkı sağladığı görülmektedir.
Ancak öğrencilerde bu becerinin tam olarak gelişmesinin sağlanması için
, proje kapsamında yer alan yaratıcı düşünme becerilerinin gelişimini
destekleyen yöntem ve tekniklerle müfredatın desteklenmesine devam edilmesi ,
yaratıcı düşünmenin gelişimini destekleyen sınıf ortamlarının oluşturulması tüm
proje ortaklarına önerilmektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder