31 Mart 2021 Çarşamba

Elif SÜEL / RAUF ORBAY İLKOKULU / MART AYI ETKİNLİKLERİ: SCAMPER TEKNİĞİ HAKKINDA GENEL BİLGİLER VE PROJE UYGULAMASI

 

SCAMPER TEKNİĞİ

              Scamper; bir dizi sorudan oluşan yönlendirilmiş beyin fırtınası tekniğidir. Amaç, üzerinde çalışılan durum ile ilgili öğrencilere sıra dışı sorular sorarak onlara farklı ve eleştirel düşünme, olaya farklı bakış açıları ile yaklaşma, hayal kurma ve düşüncelerini ifade etme becerileri kazandırmaktır.

               SCAMPER’ kelimesi, birbirinden farklı yedi soru kalıbını yansıtan yedi adet İngilizce kelimenin ilk harfinin birleşimini yansıtır:

              SUBSİTUTE : ‘S’ Yerini değiştirme - Başka bir şeyle değiştirmek

              COMBİNE    : ‘B’ Birleştirmek

              ADAPT         : ‘A’  Adapte etmek, uyarlamak

              MODIFY       : ‘M’  Modifiye etmek

              PUT OTHER USES : ‘P’ Başka amaçlarla kullanmak

              ELIMINATE : ‘E’ Yok etmek, çıkarmak

              REVERSE     : ‘R’ Tersine çevirmek

Çalışmada üzerinde çalışılacak olgu seçilir. Bu; bir eşya, nesne, öykü, şiir hatta matematik problemi olabilir. Olgu ile ilgili önceden hazırlanmış SCAMPER soruları öğrencilere yöneltilerek, öğrencilerin cevaplamaları istenir.

      Öğrencilerin verdikleri cevaplar grup içerisinde tartışılabilir, en iyi cevap seçilebilir, tüm verilen cevaplardan üzerinde çalışılan olgu yeniden düzenlenebilir.

Projemizde scamper tekniği, proje ortağı öğretmenlerin ortak olarak belirlediği bir okuma parçası üzerinde uygulanmıştır. Okuma parçasının üzerinde, gerçekleştirilen öğretmen çalıştayında çalışılmış, öğrencilere okuma parçasıyla beraber işlenecek scamper soruları aşağıdaki gibi belirlenmiştir:

1. Yer Değiştirme:

Hikayedeki böceklerle filler yer değiştirse, koro fillerden oluşsa koroyu böcekler sustursa  hikaye nasıl olurdu?

2. Birleştirme :

Sen ormandaki hayvanlardan bir koro kuracak olsan nasıl bir koro kurardın? Hangi hayvanları bir araya getirirdin ?

3. Adapte Et – Uyarla:

Hikayede fil hortumu ile tüm böcekleri toplayıp, daha sonra dışarı püskürtüyor. Bu şekilde çalışan bir alet tasarlasan nerede kullanabilirsin? Bu alet ne işe yarar?

4. Modifiye Et:

Koronun ismini değiştirecek olsan, ne koyardın?

Hikayede beğenmediğin bir bölüm var mı? Bu bölümü nasıl değiştirmek istersin?

5. Başka Amaçlarla Kullanma :

 Hikayeden çıkardığınız ders nedir?

 

6. Elimine Et :

Filin hortumu olmasaydı, böcekleri nasıl susturabilirdi?

7. Tersine Çevir :

Hikaye sondan başlayacak olsaydı, son cümle hikayenin başlangıç cümlesi olsaydı nasıl bir hikaye ortaya çıkardı?

Yukarıdaki sorular Google forms oluşturularak öğrencilere gönderilmiş, öğrencilerin cevaplaması istenmiştir. SCAMPER tekniğinin son basamağı olan tersine çevirme basamağı ise sınıf içinde hikayenin sonundan başlayarak hikaye yeniden yazılmıştır. Yazılan hikayeler sınıf içinde sunulmuştur. En beğenilen hikaye ise, tüm proje üyelerinin katıldığı öğrenci sunumları webinarında tüm proje üyelerine sunulmuştur.

 

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder