SCAMPER
TEKNİĞİ
•
Scamper; bir dizi sorudan oluşan yönlendirilmiş beyin
fırtınası tekniğidir. Amaç, üzerinde çalışılan durum ile ilgili öğrencilere sıra
dışı sorular sorarak onlara farklı ve eleştirel düşünme, olaya farklı bakış
açıları ile yaklaşma, hayal kurma ve düşüncelerini ifade etme becerileri
kazandırmaktır.
•
SCAMPER’
kelimesi, birbirinden farklı yedi soru kalıbını yansıtan yedi adet İngilizce
kelimenin ilk harfinin birleşimini yansıtır:
•
SUBSİTUTE : ‘S’ Yerini değiştirme - Başka bir
şeyle değiştirmek
•
COMBİNE
: ‘B’ Birleştirmek
•
ADAPT
: ‘A’ Adapte etmek, uyarlamak
•
MODIFY
: ‘M’ Modifiye etmek
•
PUT OTHER USES : ‘P’ Başka amaçlarla kullanmak
•
ELIMINATE : ‘E’ Yok etmek, çıkarmak
•
REVERSE
: ‘R’ Tersine çevirmek
Çalışmada
üzerinde çalışılacak olgu seçilir. Bu; bir eşya, nesne, öykü, şiir hatta
matematik problemi olabilir. Olgu ile ilgili önceden hazırlanmış SCAMPER soruları
öğrencilere yöneltilerek, öğrencilerin cevaplamaları istenir.
Öğrencilerin verdikleri cevaplar grup
içerisinde tartışılabilir, en iyi cevap seçilebilir, tüm verilen cevaplardan üzerinde
çalışılan olgu yeniden düzenlenebilir.
Projemizde
scamper tekniği, proje ortağı öğretmenlerin ortak olarak belirlediği bir okuma
parçası üzerinde uygulanmıştır. Okuma parçasının üzerinde, gerçekleştirilen
öğretmen çalıştayında çalışılmış, öğrencilere okuma parçasıyla beraber
işlenecek scamper soruları aşağıdaki gibi belirlenmiştir:
1.
Yer Değiştirme:
Hikayedeki
böceklerle filler yer değiştirse, koro fillerden oluşsa koroyu böcekler
sustursa hikaye nasıl olurdu?
2.
Birleştirme :
Sen
ormandaki hayvanlardan bir koro kuracak olsan nasıl bir koro kurardın? Hangi
hayvanları bir araya getirirdin ?
3.
Adapte Et – Uyarla:
Hikayede
fil hortumu ile tüm böcekleri toplayıp, daha sonra dışarı püskürtüyor. Bu
şekilde çalışan bir alet tasarlasan nerede kullanabilirsin? Bu alet ne işe
yarar?
4.
Modifiye Et:
Koronun
ismini değiştirecek olsan, ne koyardın?
Hikayede
beğenmediğin bir bölüm var mı? Bu bölümü nasıl değiştirmek istersin?
5.
Başka Amaçlarla Kullanma :
Hikayeden çıkardığınız ders nedir?
6.
Elimine Et :
Filin
hortumu olmasaydı, böcekleri nasıl susturabilirdi?
7.
Tersine Çevir :
Hikaye
sondan başlayacak olsaydı, son cümle hikayenin başlangıç cümlesi olsaydı nasıl
bir hikaye ortaya çıkardı?
Yukarıdaki
sorular Google forms oluşturularak öğrencilere gönderilmiş, öğrencilerin
cevaplaması istenmiştir. SCAMPER tekniğinin son basamağı olan tersine çevirme
basamağı ise sınıf içinde hikayenin sonundan başlayarak hikaye yeniden
yazılmıştır. Yazılan hikayeler sınıf içinde sunulmuştur. En beğenilen hikaye
ise, tüm proje üyelerinin katıldığı öğrenci sunumları webinarında tüm proje
üyelerine sunulmuştur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder